هدف از آفرینش انسان و خلقت این جهان

پاسخ به سوالات آخرزمان

هدف از آفرینش انسان و خلقت این جهان

پاسخ به سوالات آخرزمان

منابع

- تفسیر نمونه (آیت الله مکارم شیرازی)
- میزان الحکمه (محمد محمدی ری شهری)
- تفسیر المیزان آیت الله علامه طباطبائی
- نهج البلاغه (مصطفی زمانی )
- انسان و ایمان (استاد شهید مرتضی مطهری)
- کتاب مقالات فلسفی (استاد مطهری)
- معارف قرآن (استاد مطهری)
- مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی (استاد مطهری)
- انسان و ایمان و جهان بینی توحیدی (استاد مطهری)
ـ علم و دین، باربور، ترجمه بهاءالدین خرمشاهی، ص 19 ـ 21.
ـ سوره ص، آیه 27.
ـ سوره آل عمران، آیه 185.
ـ سوره عنکبوت، آیه 64.
ـ سوره غافر، آیه 39.
ـ سوره همزه، آیه 4.
ـ سوره قصص، آیه 81.
ـ بحارالانوار، ج 7، ص 228.
ـ بحارالانوار ، ج 75،ص 152.
ـ سوره ذاریات، آیه 56.
ـ سوره ملک، آیه 2.
ـ سوره طلاق، آیه 12.
ـ آل‌عمران، آیه191؛ مؤمنون، آیه115، دخان، آیه38؛ انبیا، آیه16-17.
ـ هود، آیه7.
ـ ملک، آیه3.
ـ انسان، آیه3
ـ بقره، آیه29.
ـ ذاریات، آیه 56.
ـ میرزا حسین نوری، مستدرک ا لوسایل، قم، مؤسسه آل البیت، ج11، ص258.
ـ محمد کلینی، الکافی، تهران، دارالکتب ا لاسلامیه، ج2، ص352.
ـ هود، آیه118-119.
ـ اسرا، آیه20.
ـ هود، آیه 123.
ـ ر.ک: سیدمحمدحسین طباطبایی، المیزان، بیروت، مؤسسه الاعلمی للمطبوعات، ج8، ص44؛ ج10، ص157؛ ج18، ص386-387 / جعفر سبحانی، الالهیات، قم، مرکز جهانی دروس اسلامی، ج1، ص263-271 / محمدتقی مصباح یزدی، معارف قرآن، قم، مؤسسه در راه حق، ص154-179.
ـ قرآن کریم ، نهج البلاغه
ـ  امام خمینى(ره)، شرح چهل حدیث، چاپ دوم، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى(ره)، زمستان 1371.
ـ جوادى آملى ـ عبدالله، صورت و سیرت انسان در قرآن، با تنظیم و ویرایش غلامعلى امینى وین، چاپ اول، قم، مرکز نشر اسراء، 1379.
ـ  رجبى ـ محمود، انسان شناسى، چاپ اول، قم، مؤسسه امام خمینى، 1379
ـ سادات ـ محمد على، فلسفه حیات انسان، چاپ دوم، مشهد، انتشارات قدس، 1361
ـ  طباطبایى ـ سید محمدحسین، المیزان فى تفسیر القرآن، ترجمه: موسوى همدانىـ سید محمد باقر، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، 1363
ـ قرشى ـ سیدعلى اکبر، تفسیر احسن الحدیث، چاپ اول، تهران، واحد تحقیقات اسلامى، 1366
ـ مصباح یزدى ـ محمدتقى، اخلاق در قرآن، چاپ اول، جلد اول، قم، انتشارات مؤسسه امام(ره)، 1376 8. مصباح یزدى ـ محمد تقى، خودشناسى براى خودسازى، چاپ اول، قم، انتشارات مؤسسه امام خمینى، 1377
ـ مصباح یزدى ـ محمدتقى، معارف قرآن، مؤسسه در راه حق، 1373
ـ مکارم شیرازى ـ ناصر، تفسیر نمونه، چاپ 19، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1363
ـ نصرى ـ عبدالله، فلسفه خلقت انسان، چاپ اول، کانون اندیشه جوان، 1378
ـ جوهرى ـ اسماعیل، بن حماد، الصحاح تاج اللغه و صحاح العربیه، بیروت، دارالکتاب العربى، 1979 ق
ـ حلى ـ ابن فهد، عدة الداعى چاپ سنگى
ـ راغب اصفهانى، مفردات الفاظ القرآن، دمشق، دارالقلم
ـ شُبَّر ـ سید عبدالله، تفسیر شُبَّر، چاپ اول، بیروت دارالبلاغه للطباعة و النشر و التوزیع، 1412 ق
ـ طبرسى طوسى ـ امین الدین ابوعلى الفصل بن الحسن، مجمع البیان فى تفسیر القرآن، داراحیاء التراث العربى، 1379 ق
ـ کلینى ـ محمدبن یعقوب، کافى، اصول، فروع و روضه، تحقیق: على اکبر غفارى، بیروت، 1341 ق
ـ کلینى ـ محمدبن یعقوب، کافى، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1388
ـ مجلسى ـ علامه محمدباقر، بحارالانوار، مؤسسه الوفاء بیروت، 1430
ـ مصطفوى ـ حسن، التحقیق فى کلمات القرآن الکریم، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، 1360
ـ «وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْءَانِ مَا هُوَ شِفَآءٌ وَ رَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِین» اسراء/ 82.
ـ مفردات راغب اصفهانى: «العبودیةُ و اظهار التَّذلُّلِ و العِبادَةُ اَبْلَغ مِنْها لاَِنَّها غایَةُ التَّذَلُّل».
ـ «وَ مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الاِْنسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُون» ذاریات/56.
ـ یس/ 61
ـ روم/ 29.
ـ نهج البلاغه، خطبه ى اول.
ـ ر.ک: چهل حدیث، حضرت امام(ره)، صص 167 ـ 170.
ـر.ک: خودشناسى براى خود سازى، مصباح یزدى، محمد تقى، صص 64 و 65.
ـ هود/ 7.
ـ ملک/ 2.
ـ کهف/ 7.
ـ صحاح اللغه: «البلاء و الاختباز یکون بالخیر و الشَّر»
ـ ر.ک: چهل حدیث حضرت امام(ره)، حدیث 15.
ـ آل عمران/ 119، مائده/ 7، لقمان/ 23.
ـ غافر/ 19.
ـ ذاریات/ 56.
ـ بقره/ 30.
ـ «أَلاَ إِنَّهُ بِکُلِّ شَىْء مُّحِیط» فصلت/ 54.
ـ «هُوَ مَعَکُمْ أَیْنَ مَا کُنتُم» حدید/ 4.
ـ «نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِید»، «فَأَیْنَمَا تُوَلُّواْ فَثَمَّ وَجْهُ اللَّه»بقره/ 115.
ـ حدیث قدسى «یابن ادم! انا غنى لا افتقر اطعنى فى ما امرتک اجعلک غیناً لاتفتقر یابن ادم انان حى الا امرت اطعنى فیما امرتک اجعلک حیاً لاتموت یابن ادم انا اقول للشىءِ کن فیکون اطعنى فى ما امرتک اجعلک تقوم للشىءِ کن فیکون» (عُدة الدّاعى، ابن فهد، ص 291).
ـ ر.ک: صورت و سیرت انسان در قرآن، جوادى آملى، عبدالله، صص 286 الى 292.
ـ هود/ 119.
ـ نجم/ 42.
ـ بقره/ 210.
ـ هود/ 123.
ـ ترجمه هاى آقایان مکارم شیرازى، مجتبوى، فولادوند، خرمشاهى، فیض الاسلام و الهى قمشه اى
ـ ترجمه و شرح هاى آقایان فیض الاسلام، شهیدى
ـ  تفسیر المیزان ، ج 8 ، ص 340
ـ تفسیر المیزان ، ج 8 ،ص 345
ـ تفسیر المیزان ، ج 8 ، ص 323 ـ 326
ـ اعراف(7) آیه 172 - 174.
ـ مجمع‏البیان، ج‏5، ص 390، بیروت، مؤسسه اعلمی؛ تفسیر فخررازی، ج‏15، ص 47 - 46، چ داراحیاءالتراث، بیروت.
ـ تفسیر تبیان، ج‏5، ص 28؛ مجمع‏البیان، ج 4، ص 390.
ـ مجمع‏البیان، ج‏4، ص 391؛ تفسیر ظلال القرآن، ج‏9، ص 59 - 58؛ تفسیر رازی، ج‏15، ص 53.
ـ تفسیر المیزان، ج‏8، ص 455.
ـ فصلت(41) آیه 16.
ـ حشر(59) آیه‏21.
ـ جوادی آملی ، فطرت در قرآن، ص 123 - 126 و 135.
ـ  وسائل الشیعه ،ج9 ،ص 402.
ـ المیزان، محمد حسین طباطبایی، چاپ پنجم، مؤسسه اعلمی، بیروت، ج 8، ص 306.
ـ  مانند: اعراف / 102 و حدید / 8. ر. ک: تفسیر نمونه، زیر نظر ناصر مکارم شیرازی، دار الکتب، ج 23، ص 317 و ج 6، ص 276.
ـ  اعراف / 172.
ـ  منشور جاوید، جعفر سبحانی، چاپ فرهنگ، اصفهان، ج 2، ص 63.
ـ  کنز الدقایق، میرزا محمد مشهدی، تحقیق مجتبی عراقی، چاپ اول، ج 3، ص 742؛ المیزان، ج 8، ص 310.
ـ  المیزان، ج 8، ص 308؛ فطرت، مرتضی مطهری، چاپ دوم، انتشارات صدرا، ص 181؛ تفسیر نمونه، ج 17، ص 455.
ـ  ابن سنان از امام صادق ـ علیه السلام ـ از فطرة لله پرسید. امام فرمود: « هِیَ الْإِسْلَامُ فَطَرَهُمُ اللَّهُ حِینَ أَخَذَ مِیثَاقَهُمْ عَلَی التَّوْحِیدِ فَقَالَ: ] أَ لَسْتُ بِرَبِّکُمْ[ وَ فِیهِ الْمُؤْمِنُ وَ الْکَافِرُ؛ فطرت الله اسلام است که خداوند هنگام پیمان گرفتن آنان را بر فطرت توحید آفرید و فرمود: آیا پروردگار شما نیستم؟ در آنجا کافر و مؤمن حضور داشت.» البرهان، ج 3، ص 236.
ـ امام باقر ـ علیه السلام ـ آیة ذر را با حدیث «کل مولود یولد علی الفطره» تفسیر کرده اند. مختصر بصائر الدرجات، ص 161.
ـ  یس / 82.
ـ  در محضر علامه طباطبایی، محمد حسین رخ شاد، چاپ اول، نهاوندی، صص 42 ـ 43.
ـ  کنز الدقایق، ج 3، ص 742.
ـ  اعراف / 172.
ـ  همان / 172.
ـ بحارالانوار، محمد باقر مجلسی، چاپ دوم، مؤسسه الوفاء، بیروت، ج 3، ص 276.
ـ  فطرت، شهید مطهری، ص 27.
ـ  البرهان، ج 3، صص 238 ـ 239 و جهت مطالعة بیشتر ر. ک: التبیان فی تفسیر القرآن، شیخ طوسی، چاپ اول، مکتب اعلام، قم، ج 5، صص 26 ـ 30 ؛ روض الجنان و روح الجنان، ابوالفتوح رازی تصحیح یاحقی، چاپ دوم، آستان قدس، ج 9، صص 5 ـ 10؛ منشور جاوید، استاد جعفر سبحانی، چاپ سوم، توحید، قم، ج 2، صص 61 ـ 82.
ـ  اعراف / 172.
ـ  اعراف / 173.
ـ تفسیر نمونه جلد 24 ص 186 سوره‌ی تعابن آیه 3.
ـ تفسیر نمونه جلد 11 ص 144 سوره ی حجر آیه 99-98.
ـ تفسیر نمونه جلد 6 صفحه‌ی 68 سوره‌ی انعام آیه 165.
ـ تفسیر نمونه جلد 11- ص 145 سوره‌ی حجر آیه‌ی 99-98.‌
ـ تفسیر نمونه جلد 16 ص 377- سوره‌ی روم آیه‌ی 11.
ـ بقره، آیه ۲۹.
ـ ذاریات، آیه ۵۶.
ـ شیخ علی نمازی، مستدرک سفینهٔ البحار، ج ۳، ص ۱۶۸ و ۱۶۹.
ـ  شیخ علی نمازی، مستدرک سفینهٔ البحار، ۱۶۷.
ـ مجلسی، بحارالانوار، ج ۷۴، ص ۶۱۱.
ـ مجلسی، بحارالانوار ، ج ۴۳، ص ۳۱۶.
ـ مجلسی، بحارالانوار ، ج ۴۳، ص ۱۹ به بعد. 
ـ  اعراف(7) ، آیه 172.
ـ  المیزان، ج 8 ، ص 320-333.
ـ مصباح یزدی ، معارف قرآن ، ج 2 و 1، ص 47-37.
ـ کیهان اندیشه، شماره 58؛ مقاله نگاهی به عالم ذر از محمدحسن قدردان.
ـ  علامه طباطبایی، المیزان، ج 8، ص 327-325.
ـ  کیهان اندیشه، شماره 58.
ـ ملاهادی سبزواری ، غررالفوائد، چاپ سنگی،ج 1، ص 20.
ـ منشور جاوید، ج2، ص 80.
ـ فطرت در قرآن ، ج12، ص 137-122.
ـ  المیزان، ج 8، ص 334.
ـ  نهج البلاغه، محمد دشتی، ص 38.

weareiran@yahoo.comایمیل برای ارسال سوال

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد